Plu Logo Rgb
vergadering van de CCR bij Meneer Vos

Meepraten bij Pluryn

Krijg je zorg van Pluryn? Dan kun je jouw mening geven over die zorg. Je kunt ook in een groep meepraten over besluiten of onderwerpen. We noemen dat inspraak of medezeggenschap. Dat is een recht: het staat in de wet. Jongeren en volwassen cliënten praten mee in de cliëntenraden van Pluryn. Op deze pagina lees je alles over inspraak bij Pluryn. 

Heb je vragen? Mail naar Medezeggenschap Pluryn: medezeggenschapclienten@pluryn.nl 

Informatie over inspraak

Inspraak is een recht. Grotere zorginstellingen moeten een cliëntenraad hebben. Er kunnen ook meerdere cliëntenraden zijn. Een cliëntenraad praat mee over belangrijke onderwerpen voor cliënten. En komt op voor alle cliënten. Er is een Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Afgekort als WMCZ. Deze wet regelt de rechten van cliëntenraden. De belangrijkste rechten zijn: 

Recht op overleg

De cliëntenraad overlegt regelmatig met het bestuur of directeuren van Pluryn. Dat gebeurt minimaal 6 keer per jaar.  

Recht om te adviseren

De cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven. Over onderwerpen die invloed hebben op het leven van cliënten. Zoals een verhuizing, dagbesteding of een nieuw bestuurslid.

Recht van instemming

De cliëntenraad heeft recht van instemming over sommige onderwerpen. Wil Pluryn iets veranderen? En is dat heel belangrijk in het dagelijks leven van cliënten? Dan moeten de raden het goed vinden. Denk aan onderwerpen als een verbouwing, gezondheid of veiligheid.

Recht op begrijpelijke informatie

Pluryn moet de cliëntenraad informatie geven in begrijpelijke taal. Ook moet Pluryn alle gegevens aan de cliëntenraad geven. Dit gebeurt op tijd en schriftelijk.  

  • Inspraak gebeurt in overleg met cliënten van locaties. 

  • De cliëntenraad onderzoekt wat cliënten en familie en naasten willen. 

  • De cliëntenraad gebruikt deze info. En geeft Pluryn gevraagd of ongevraagd advies. 

  • Pluryn zegt wat er met het advies gebeurt. 

  • Elke hoofdlocatie heeft een eigen raad. 

  • Er is ook een Centrale Cliëntenraad voor heel Pluryn. 

De Centrale Cliëntenraad is voor heel Pluryn. Daarin zitten leden van alle lokale raden. De afkorting is CCR. De coördinator medezeggenschap ondersteunt en adviseert de CCR. 

Wat doet de CCR? 
  • Meepraten over onderwerpen die over heel Pluryn gaan 

  • 6 keer per jaar overleggen met de Raad van Bestuur 

  • 2 keer per jaar overleggen met de Raad van Toezicht 

  • Meepraten in de commissie ethiek. Die commissie denkt kritisch na over bepaalde onderwerpen. De vraag is dan: wat is goed om te doen? 

  • Onderzoeken wat cliënten, familie en naasten willen 

  • Pluryn gevraagd of ongevraagd advies geven 

Wat is de achterban van de CCR?  

Dat zijn alle lokale cliëntenraden. Weet je wat een achterban is? Dat is een groep mensen waarvoor de cliëntenraad opkomt. De cliëntenraad weet wat die groep belangrijk vindt. De raad praat namens die groep. 

Iedere hoofdlocatie van Pluryn heeft een eigen lokale raad. Daarin zitten volwassen cliënten of jongeren. Niet alle cliënten kunnen zelf hun mening geven. Daarom kunnen familieleden of naasten ook in de lokale raad zitten. Er zijn op dit moment 17 lokale raden. Iedere lokale raad krijgt hulp van een ondersteuner. Participatiecoaches helpen de ondersteuners op de locaties bij hun taken. 

Wat doen de lokale raden? 
  • Meepraten over onderwerpen van hun locatie 

  • 6 keer per jaar overleggen met de leidinggevende van hun locatie 

  • Onderzoeken wat cliënten, familie en naasten willen 

  • Advies vragen aan deskundigen of mensen met ervaring  

  • Pluryn gevraagd of ongevraagd advies geven 

Wat is de achterban van een lokale raad?  

De lokale raad komt op voor alle cliënten van de locatie. Dat kunnen jongeren, volwassenen of familieleden zijn. De raad praat namens die groep.

Jongeren hebben weinig tijd voor lange vergaderingen. De lokale jongerenraden werken daarom met adviesteams. Die teams denken na over verbeteringen. Zij schrijven daarover een advies. De jongerenraad kan dit advies overnemen.  

Hoe werkt een adviesteam? 
  • Adviesteams bestaan uit jongeren. Zij zijn wel of niet lid van een jongerenraad. 

  • Het team maakt in maximaal 3 vergaderingen een plan.  

  • Soms doen ze een onderzoek onder de achterban. 

  • Mensen van Pluryn en deskundigen helpen de adviesteams. 

Het bestuur van Pluryn vraagt advies aan de Centrale Cliëntenraad. Dat gebeurt bijvoorbeeld: 

  • Bij samenwerking of samengaan met een andere organisatie.

  • Als delen van Pluryn gaan sluiten of er nieuwe onderdelen bijkomen.

  • Bij een nieuw lid in de Raad van Bestuur of de Raad van Toezicht.

  • Bij geldzaken: de begroting en de jaarrekening.

  • Bij de benoeming van leden voor de klachtencommissie. 

Directeuren vragen advies aan de lokale raad. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij: 

  • Benoemingen van leidinggevenden.

  • Verbouwingen en verhuizingen.

  • Veranderingen rondom zorg zoals het eten, de veiligheid, ontspanning.  

Alle cliëntenraden mogen Pluryn ook ongevraagd advies geven. Ongevraagd advies is even belangrijk als gevraagd advies. De raden moeten advies schriftelijk geven. Pluryn moet ook schriftelijk antwoorden wat er met het advies gebeurt.