Op de landkaart staan alle locaties van Pluryn
In dit filmpje hoor je er meer over.
In dit filmpje hoor je een voorbeeld van een gesproken folder.
Bekijk de laatste nieuwsflits hieronder.
De WMCZ staat voor Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Deze wet regelt de rechten van cliëntenraden. De wet bestaat al sinds 1996. Maar de wet kon beter. Er kwam een nieuwe WMCZ in 2018. Deze wet geldt vanaf 1 Juli 2020. Nieuw in deze wet zijn:
Hieronder lees je meer over alle rechten.
Download regeling medezeggenschap Pluryn
De CCR en Lokale raden hebben instemmingsrecht over sommige onderwerpen. Wil Pluryn iets veranderen? Dan moeten de raden het goed vinden. Het zijn onderwerpen die extra belangrijk zijn in het dagelijks leven van cliënten. Bijvoorbeeld:
Het bestuur en de directeuren geven inspraak aan cliënten en hun verwanten. Inspraak betekent: meepraten en -besluiten over belangrijke onderwerpen in het dagelijks leven van cliënten.
Het bestuur van Pluryn vraagt advies aan de Centrale Cliëntenraad. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij:
Directeuren vragen advies aan de lokale raad. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij:
* Wzd = Wet zorg en dwang
Alle cliëntenraden mogen Pluryn ongevraagd advies geven. Dit kan over onderwerpen die horen bij:
Ongevraagd advies is even belangrijk als gevraagd advies. De raden moeten ongevraagd advies schriftelijk geven. Pluryn moet ook schriftelijk antwoorden.
Pluryn moet alle informatie geven in begrijpelijke taal. Dat staat in de nieuwe wet. Pluryn geeft alle gegevens aan de cliëntenraad. Dit gebeurt op tijd en schriftelijk:
De cliëntenraden vertellen Pluryn hoe het gaat op hun locaties. De cliëntenraden overleggen 6 keer per jaar met de directeur of leidinggevende.
Hebben een cliëntenraad en een leidinggevende problemen in hun samenwerking? Dan kunnen zij het volgende doen: