Pluryn behandelt en ondersteunt. We zijn er voor jongeren en volwassenen met een complexe zorgvraag. Zij kunnen rekenen op persoonsgerichte zorg van onze betrokken en deskundige medewerkers. Samen maken we een plan om te bouwen aan een goed en volwaardig leven. Daarbij gaan we uit van de eigen kracht en toekomstwensen. Als landelijk werkende organisatie behandelen en ondersteunen we 6400 cliënten. Thuis of bij onze locaties voor gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGZ. Leren, werken en vrijetijdsbesteding zijn onderdeel van de zorg.

Pluryn in het kort
Als zorg écht moeilijk wordt, kom je naar Pluryn
Pluryn in cijfers
Zo zit Pluryn in elkaar
- Pluryn heeft onderdelen voor Jeugd en voor Volwassenen. Die noemen we Zorg Verantwoordelijke Eenheden (ZVE's).
- Elke ZVE heeft een directieteam: een directeur Bedrijfsvoering en een directeur Zorg & Behandeling.
- Een vakinhoudelijk directeur leidt de Ondersteunende Diensten .
- Alle directeuren vallen direct onder de raad van bestuur. Die bestaat uit drie leden en is in 2023 niet gewijzigd.
- De raad van toezicht adviseert en controleert de raad van bestuur van Pluryn. Zij houdt zich niet bezig met de dagelijkse gang van zaken. Ook de raad van toezicht is in 2023 niet gewijzigd.
- Naast de organisatiestructuur is er ook de juridische structuur. Sinds 1 januari 2023 bestaat het concern Pluryn uit zeven stichtingen. Lees er meer over in het Jaarverslag op pagina 6 en 7.

De PAR geeft onafhankelijk en deskundig advies
Nieuw: de Professionele Adviesraad
Pluryn heeft sinds 2023 een Professionele Adviesraad (PAR). Die bestaat uit leden van inhoudelijke vakgroepen. De PAR geeft onafhankelijk en deskundig advies aan de raad van bestuur. Over de kwaliteit en professionaliteit van de zorg voor cliënten. En over thema's rondom de positionering van professionals. Vier keer per jaar bespreken de raad van bestuur en de PAR deze onderwerpen.
Adviezen van de cliëntenraad
Naast de PAR zijn er meerdere ondernemingsraden en cliëntenraden actief binnen Pluryn. De raad van bestuur vroeg in 2023 advies aan de Centrale Cliëntenraad over onder andere:
- De begroting
- Samenvoegen Kemnade & Werkenrode
- ICT strategie
- Elektronisch Cliënten Dossier ONS
Ook gaf de Centrale Cliëntenraad ongevraagd advies over onder andere:
- Invallers en ZZP’ers
- Meer persoonsgerichte zorg
- Voeding
- Telefoongebruik
Renata zet zich al 40 jaar in voor medezeggenschap
De Routekaart
Onze bestaande strategische koers is de basis voor de toekomst. Met de ‘Routekaart Pluryn’ maakten we die koers in 2023 concreter:
- Meer persoonsgerichte zorg, daar werken we steeds aan. Een goed en volwaardig leven voor cliënten is onze prioriteit.
- We spreken met onze belangrijkste stakeholders over een strategisch partnerschap. Hoe vullen we dat in? Hoe zorgen we voor een duurzame verbinding op ontwikkelingen in de jeugdzorg en gehandicaptenzorg?
- We vertellen intern en extern een duidelijk verhaal over onze strategie. Alle initiatieven binnen Pluryn passen en helpen hierbij.
- We maken portfoliokeuzes in een breed, participatief proces. Samen met financiers en verwijzers kijken we welke meerwaarde Pluryn heeft voor cliënten.
- We voeren verbeteringen door binnen Pluryn om financieel sterker te staan, op de korte en lange termijn.
- We voeren een vereenvoudigd en effectief aansturingsmodel in. Daardoor kan Pluryn de strategie en gewenste cultuurverandering beter uitvoeren.