De vertrouwenspersoon kan jou ondersteunen. Samen zoeken jullie een oplossing voor jouw klacht. Vaak helpt dat al. Lukt het zo niet, dan kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een klacht. Ook verwanten en voogden kunnen de vertrouwenspersoon benaderen. Ben je 18 jaar of ouder en dus volwassen, dan kun je contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon: tel. 06 - 22 69 08 73, vpcliënten@pluryn.nl.
Heb je een klacht over onvrijwillige zorg op basis van de Wet zorg en dwang (Wzd)? Dan kan, als jij dit wil, de Wzd-cliëntenvertrouwenspersoon jou hierbij helpen. Deze werkt niet voor Pluryn, maar voor een andere organisatie. Dit is per zorgregio anders. Wil je weten wie dit voor jouw zorgregio is? Kijk dan in de folder ‘Vertrouwenspersoon cliënten’.
Als je een klacht indient, dan is deze bij de klachtencommissie in goede handen. De klachtencommissie heeft een onafhankelijke voorzitter. Zij behandelen je klacht zeer vertrouwelijk en houden de klacht geheim. De leden van de commissie mogen met jou en met medewerkers van Pluryn praten. De commissie komt met een uitspraak of advies aan Pluryn. Jij hoort dan wat Pluryn met de uitspraak/het advies doet. Alle betrokkenen bij de klacht krijgen daarover bericht. Je kunt de klachtencommissie benaderen via klachten@pluryn.nl.
Heb je klachten over onvrijwillige zorg die valt onder de Wet zorg en dwang? Dan kan een externe commissie die klachten behandelen. Pluryn is hiervoor aangesloten bij de Klachten Commissie Onvrijwillige Zorg. Meer informatie vind je op www.kcoz.nl. Ook deze klachten kun je indienen via klachten@pluryn.nl. De klachtenfunctionaris neemt dan contact met je op. En vertelt hoe het verder gaat met je klacht.
Om een klacht in te dienen, schrijf je eerst op waarover je wilt klagen. Vul hiervoor het online klachtenformulier voor cliënten in. Dat is het makkelijkst en het snelst. Voor ouders en wettelijk vertegenwoordigers is er een speciaal online formulier.
Je kunt hieronder ook een klachtenformulier downloaden. Of je pakt een formulier dat op je locatie ligt. Na het invullen kun je dat klachtenformulier:
De klachtenfunctionaris bevestigt dat jouw klacht ontvangen is. Je hoort wat de vervolgstappen zijn.
Het klachtenformulier en andere informatie kun je hier downloaden:
De officiële regeling kun je opvragen via klachten@pluryn.nl.