Reactie Pluryn op tv-uitzending Omroep Gelderland over De Glind

06 okt 2022

Op Omroep Gelderland is donderdag 6 oktober de eerste van twee uitzendingen te zien over onderzoek naar misstanden in De Glind in de jaren negentig. Hieronder lees je de reactie van Pluryn op dit onderzoek. 

Ieder verhaal over misstanden is er een te veel. Daarom voelen wij mee met de oud-cliënten die hun verhaal doen in het programma In het Vizier van De Jager van Omroep Gelderland. Wij willen graag met hen praten, om hun verhaal te horen en om te leren. Maar ook om te kijken wat we op dit moment voor ze kunnen betekenen. Speciaal daarvoor richten we pratenoverdeglind@pluryn.nl in, een plek waar (oud-)cliënten en (oud-)gezinshuisouders laagdrempelig terechtkunnen met hun verhaal. Ook telefonisch bereikbaar via 06-22305946.  

Wij betreuren dat enkele oud-cliënten zich niet gehoord voelen. We hebben geluisterd, maar de afgesproken acties nog onvoldoende opgepakt. We bieden daarvoor onze excuses aan.  

Tussen 2019 en 2021 sprak onze directie met drie oud-cliënten over ervaren onveiligheid in de periode 1992-2001. De toenmalige directie lichtte direct de raad van bestuur in en ook de collega-organisaties bij De Glind. Als geen ander beseffen wij dat traumatische gebeurtenissen een grote impact kunnen hebben op kwetsbare kinderen en hun latere leven. We kregen aanbevelingen van de oud-cliënten en volgden die ook op, zodat cliënten zich beter gehoord en veilig kunnen voelen. Initiatieven om een van de drie oud-cliënten te betrekken bij de Jongerenraad van De Glind en medewerking verlenen aan een reünie, konden door corona niet doorgaan. Maar de uitnodigingen gelden nog steeds. De netwerkgroep opgericht door oud-cliënten, ondersteunen wij graag.  

In de archieven van voorgaande organisaties vonden wij niets over misstanden in de jaren 90. Een interne audit in 2019 gaf geen aanleiding tot verder onderzoek. Uiteraard zegt dit niets over wat er in het verleden daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Pluryn is sinds 2016 actief in De Glind en verantwoordelijk omdat het zijn rechtsvoorgangers betreft. 

We willen leren van de verhalen van betrokkenen en doen we er alles aan om misstanden te voorkomen. Ieder kind verdient het om op te groeien in een warme gezinssituatie. Kan dat niet thuis, dan is een gezinshuis een mogelijk alternatief. Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de kinderen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Helaas kunnen we die – net als in het gewone gezinsleven – nooit voor de volle 100% garanderen. 

De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen de gezinshuiszorg:   

  • Pluryn werkte mee aan het opstellen van het Kwaliteitskader Gezinshuizen, om jongeren zo veilig mogelijk te laten opgroeien in een gezond leefklimaat. Wij werken volgens dit Kwaliteitskader. We toetsen actief bij alle gezinshuizen wat goed gaat en wat aandachtspunten zijn.   
  • Gezinshuisouder zijn, is een serieus beroep met veel verantwoordelijkheid. We hebben een uitgebreide en zorgvuldige selectieprocedure ingericht. 
    • Eén van beide gezinshuisouders moet minimaal in het bezit zijn van een relevant mbo-4 diploma en moet ervaring hebben in het opvoeden en of begeleiden van kinderen en jongeren, bij voorkeur in een professionele jeugdzorgomgeving. 
    • Is er geen relevant diploma of werkervaring, dan volgen zij eerst een opleiding en/of stage, voordat ze starten.  
    • Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure.  
    • De gezinshuisouder moet bereid zijn een SKJ-registratie te halen.   
  • Wanneer er signalen van seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn, dan nemen wij in een vroeg stadium contact op met de zedenpolitie. Die gaat met de betrokkenen in gesprek.  
  • Een begeleidingsteam bespreekt regelmatig het welzijn van de jongere, de biologische ouders en de gezinshuisouders. In dat team zitten een gedragswetenschapper en een gezinsbegeleider. De teammanager overlegt met het begeleidingsteam en evalueert de samenwerking.  
  • Pluryn heeft een vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon van het onafhankelijke advies- en klachtenorgaan AKJ (Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) bezoekt de cliënten in de gezinshuizen ten minste vier keer per jaar. Daarnaast is er een klachtenregeling voor huidige klachten én voor klachten uit het verleden. Cliënten kunnen de klachtencommissie, klachtenfunctionaris of een vertrouwenspersoon online en via een brievenbus bereiken.  
  • De Jongerenraad bestaat uit jongeren die in De Glind wonen. In de jongerenraad komen alle kwesties over De Glind aan de orde. De zorgaanbieders in De Glind faciliteren de Jongerenraad en nemen de aanbevelingen ter harte.

Pluryn biedt jeugdzorg en logeeropvang aan 40 kinderen en jongeren in gezinshuizen, woongroepen en kleinschalige voorzieningen in De Glind. Pluryn is een van de vele zorgaanbieders in het dorp.

Het klantenbureau helpt je graag

bij het aanvragen van ondersteuning en zorg

Telefoon

Mail

Chat

Whatsapp

Zorg aanvragen