websites-700-440

Leren en verbeteren

Jaarverslag Pluryn 2023

Wat geldt voor onze medewerkers, geldt ook voor Pluryn als organisatie. We moeten ons blijven ontwikkelen. We willen jongeren en volwassenen met een complexe zorgvraag goede, persoonsgerichte zorg geven. Nu en in de toekomst. Dat betekent dat we continu moeten leren en verbeteren. Hoe kunnen we beter samenwerken? Welke opleiding hebben onze medewerkers nodig? Welke behandelmethoden zijn bewezen effectief en zetten we in? Maar ook: hoe zorgen we voor een gezonde en slimme bedrijfsvoering? De antwoorden krijgen we door onderzoek, gesprekken en reflectie. En door handig gebruik te maken van de aanwezige informatie.

kwaliteit-700-440

Nieuwe kwaliteitscyclus

In 2023 hebben we onze kwaliteitscyclus verbeterd. Met dat proces beoordelen, verbeteren en borgen we de kwaliteit van zorg. Doen we het goede? En doen we het goede goed? Diverse werkgroepen werkten hieraan mee, met mooie resultaten:

• We maakten de integrale concernrapportages per kwartaal en halfjaar.
  • We startten met het monitoren en evalueren van deze rapportages en gesprekken.
  • We kozen een verbeterregister. In dat systeem houden we de verbeteringen binnen Pluryn bij.

In 2024 gaan we de onderdelen van de kwaliteitscyclus verder verbeteren. We stemmen rapportages en gesprekken bijvoorbeeld nog beter op elkaar af. Ook bekijken we hoe we slimmer omgaan met de informatie die in de organisatie aanwezig is.

zelfreflectie-700-40

Leren door reflectie en gesprekken

Om als organisatie te leren en te verbeteren, hebben we onze medewerkers nodig. Binnen de teams reflecteren we op wat goed gaat en wat beter kan. Bijvoorbeeld door ervaringen van cliënten en familie te bespreken. In 2023 maakten we een start met een handreiking teamreflectie. Die is bedoeld om teams te ondersteunen bij het leren en verbeteren.

Ook was integraal leren en reflecteren een belangrijk onderwerp. Integraal betekent: niet alleen kijken naar de eigen afdeling en ZVE, maar breder kijken binnen Pluryn. Wat dit oplevert? We kunnen processen beter inrichten, dubbel werk voorkomen en leren van elkaar. In 2023 vond al de eerste Plurynbrede reflectie plaats samen met medezeggenschap. Ook stemmen directies en teammanagers meer af om van elkaar te leren.

Onderzoek binnen Pluryn

Pluryn heeft een eigen onderzoeksafdeling. De onderzoekers doen onderzoek om kennis te ontwikkelen. En om de effectiviteit van zorg aan onze cliënten te onderbouwen. Daarnaast is onze onderzoeksafdeling betrokken bij onderzoek onder cliënten over:

• resultaten van de behandeling
  • tevredenheid van cliënten
  • de beleving van de sociale omgeving bij Pluryn

In 2023 kreeg de afdeling verschillende subsidies voor onderzoeken, bijvoorbeeld:

• onderzoek naar muziektherapie bij trauma bij jongeren
  • onderzoek naar het signaleren en interveniëren bij stress, op basis van technologie bij cliënten met LVB+
  • onderzoek naar Narrative Exposure Therapy (NET) bij cliënten met LVB+

ONDERZOEKER EVELIEN WORDT HOOGLERAAR

De komende jaren wil Pluryn zich verder ontwikkelen door onderzoek. Drie thema’s staan centraal in de onderzoeksagenda:

• kwaliteit en effectiviteit van zorg
  • innovatie en transformatie van zorg
  • het stimuleren van een lerende en reflectieve praktijk

Evelien-Poelen-op-stoel-LR

Foto: Evelien Poelen, bijzonder hoogleraar bij Pluryn.

De innovatie-impuls on tour

Plurynlocatie De Winckelsteegh was onlangs het decor van de Innovatie Impuls on tour: een inspiratiebijeenkomst om te zien, horen én beleven hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. De bijeenkomst was een mooie aangelegenheid om te laten zien hoe Pluryn met innovatie in de zorg omgaat. Daarnaast liet ook Pluryns eigen Living Lab zich van zijn beste kant zien.

TERUG NAAR HOMEPAGE JAARVERSLAG