Vernieuwde reactie op uitzendingen Omroep Gelderland over De Glind

13 okt 2022

Donderdag 13 oktober zagen wij de tweede uitzending van Omroep Gelderland over misstanden bij De Glind in de jaren negentig. We zijn geschrokken van de aantallen meldingen en de heftigheid van alle verhalen die oud-cliënten en oud-bewoners vertellen. Wij zijn ontdaan en betreuren het voor alle slachtoffers zeer dat het heeft kunnen gebeuren en ook dat we deze schrijnende verhalen niet eerder boven water hebben kunnen halen. We leven met de slachtoffers mee. Zij hadden recht op een veilige en liefdevolle plek, die zij niet hebben gekregen. Wij weten dat nare ervaringen heel veel impact hebben op kinderen, zeker als deze je worden aangedaan door mensen die je juist hadden moeten beschermen. We bieden excuses aan waar onze rechtsvoorgangers in gebreke zijn gebleven. 

In 2019 voerden we gesprekken met drie melders. Daarna zijn we een aantal afspraken nagekomen. Maar er zijn ook dingen niet goed gegaan. Die willen we graag herstellen. Er is destijds tevergeefs gezocht naar klachten in ons archief. Inmiddels hebben we in het archief bestuursnotulen gevonden uit de jaren negentig, die niet eerder geraadpleegd zijn. Daarin staan signalen over misstanden, die ons aanleiding geven om diepgravender en onafhankelijk onderzoek te doen. Dit had natuurlijk eerder moeten gebeuren. 

Ook komen we graag zelf met (oud-)cliënten en (oud-)medewerkers van De Glind in contact. We willen luisteren en onderzoeken of we iets voor hen kunnen betekenen. Speciaal daarvoor hebben we het e-mailadres pratenoverdeglind@pluryn.nl en telefoonnummer 06-22305946 ingericht. Tot nu toe heeft een beperkt aantal mensen daar gebruik van gemaakt.  

Wij begrijpen heel goed dat mensen het lastig vinden om contact op te nemen met een organisatie bij wiens rechtsvoorgangers zij zich in het verleden onveilig en onvoldoende gehoord voelden. Toch hopen wij dat zij dit doen. We benadrukken dat de gesprekken die zij via ‘Praten over de Glind’ met ons voeren vertrouwelijk zijn en dat hierbij onze cliëntvertrouwenspersoon en klachtenfunctionarissen betrokken zijn. 

Pluryn is een van de huidige zorgaanbieders in De Glind en als rechtsopvolger van andere organisaties die in de jaren 90 in de Glind actief waren medeverantwoordelijk voor een zorgvuldig vervolg en aandacht voor de oud-bewoners. 

Het klantenbureau helpt je graag

bij het aanvragen van ondersteuning en zorg

Telefoon

Mail

Chat

Whatsapp

Zorg aanvragen